تبلیغات

از بارسلونا-چلسی تا اینتر-آرسنال؛ مروری بر بهترین بازی های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا

از بارسلونا-چلسی تا اینتر-آرسنال؛ مروری بر بهترین بازی های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا

با هم به بررسی 25 دیدار به یاد ماندنی از این لیگ جذاب و هیجان انگیز خواهیم پرداخت.

بارسا نیوز - همه ما کم و بیش شاهد بازی های زیبا و به یاد ماندنی لیگ قهرمانان بوده ایم، از فینال معجزه آسای استانبول و کام بک بارسلونا مقابل پاریسی ها گرفته تا دوران خوش زنبورها در اروپا و نتایج عجیب و غریب بسیاری که در این لیگ رقم خورده؛ بعضی از آنها را تماشا نمودیم و برخی دیگر را نیز از دست داده ایم. تمام این ها در کنار جذابیت های به خصوصی که برای فوتبال دوستان دارند، یادآور خاطرات تلخ و شیرین آن دوران نیز هستند. اکنون قصد داریم با شما در دو بخش، به بررسی 25 دیدار به یاد ماندنی در لیگ قهرمانان اروپا بپردازیم:

دیناموزاگرب 1-7 لیون

رقابت های مرحله گروهی، دور دوم رقابت ها، 2011 - 2012

اگر می دانید چه کسی سریع ترین هت تریک تاریخ لیگ قهرمانان را به نام خود ثبت کرده است، اگر بازی بافه تیمبی را در ورزشگاه ماکسیمیر، در آن شب سرد ماه دسامبر دیدید، اگر تماشای بازی لیون را به بازی رئال مادرید ترجیح دادید و لحظه به لحظه آن را دنبال نمودید، دست خود را بالا بیاورید. حال فکر می کنم تعداد کسانی که دستشان بالاست انگشت شمار باشد.

آژاکس که در رده دوم جدول حضور داشت باید در خانه به مصاف رئال مادرید می رفت، لیون نیز در ورزشگاه ماکسیمیر، میهمان دیناموزاگرب بود. همه چیز غیرقابل پیش بینی به نظر می آمد. آژاکس بازی رفت مقابل رئال مادرید را با نتیجه 3-0 باخته بود و در بازی برگشت، در آمستردام، تنها به یک مساوی و حتی یک باخت با حداقل اختلاف نیاز داشت. پیش از این، آژاکس با 8 امتیاز بالاتر از لیون 5 امتیازی قرار گرفته بود. حتی تفاضل گل نیز به نفع باشگاه هلندی بود، آنها تفاضل +3 را در اختیار داشتند و لیون با تفاضل -4 در رده سوم جا خوش کرده بود. از سویی دیگر لیون به مصاف تیمی می رفت که تمام بازی هایش را باخته بود و هیچ امتیازی در مرحله گروهی کسب نکرده بود.

بازی شروع شد و کواچیچ گل اول دینامو زاگرب را در دقیقه 40 به ثمر رساند، همه چیز به نظر تمام شده می آمد، با این نتیجه آژاکس بود که در رده دوم صعود می کرد، اما پیش از پایان نیمه اول بافه تیمبی بازی را به تساوی کشاند. نیمه دوم کاملا متفاوت شروع شد، ماکسیم گونالون در ابتدای شروع بازی گل دوم تیمش را به ثمر رساند. بافه تیمبی در دقایق 48 و 52 گلزنی کرد تا در کمتر از 10 دقیقه موفق به ثبت هتریک در لیگ قهرمانان شود. گل پنجم توسط لیساندرو لوپز، گل ششم توسط بافه تیمبی و گل هفتم نیز توسط جیمی بریاند، یکی پس از دیگری به ثمر رسیدند. بازی 7-1 به پایان رسید و در آن سو آژاکس بازی را 3-0 واگذار کرده بود، اتفاقی باورنکردنی رخ داد، همه چیز به یک باره به نفع لیون تغییر کرد و آنها موفق به صعود شدند. باشگاه دینامو زاگرب نیز پس از نمایش غیر قابل دفاعی که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان داشتند، یورچیچ را اخراج کرد و طی بیانیه ای از هواداران عذرخواهی نمود.

لیدز یونایتد 4-1 اشتوتگارت

مرحله یک هشتم نهایی، دور دوم رقابت ها، 1992 - 1993

لیگ قهرمانان اروپا تاکنون بازی های کوچک و بزرگ و نتایج عجیب و غریب بسیاری را به خود دیده است. بازی دو تیم لیدز یونایتد و اشتوتگارت نیز یکی از عجیب ترین رقابت های تاریخ لیگ قهرمانان است. باشگاه آلمانی در خانه موفق به کسب پیروزی 3-0 شد و همه چیز به نظر تمام شده می آمد، اما ورق به سود لیدز برگشت. باشگاه انگلیسی در بازی برگشت با گل های اریک کانتونا، لی چپمن، گری مک آلیستر و گری اسپید موفق شد اشتوتگارت را 4-1 شکست دهد، با این حال طبق قوانین گل زده در خانه حریف این اشتوتگارت بود که می توانست صعود کند اما چه اتفاقاتی رخ داد که در نهایت لیدز یونایتد به مرحله بعدی صعود کرد!

فکر می کنم کمی گیج شده اید؛ در واقع سرخپوشان چهار بازیکن خارجی را به بازی فرستاده بودند، این در حالی بود که طبق قوانین، فقط سه بازیکن خارجی مجاز به شرکت در مسابقات بودند. همین قانون شکنی کافی بود تا نتیجه بازی برگشت به 3-0 تغییر پیدا کند، حال بازی در مجموع دو دیدار مساوی شده بود.

یوفا تصمیم گرفت برای مشخص شدن تیم برنده یک بازی دیگر در زمینی بی طرف برگزار کند؛ نیوکمپ. طرف آلمانی اما اعتراض داشت و موافق نبود، آنها اعتقاد داشتند که گری اسپید نیز یک بازیکن خارجی است و لیدز مانند اشتوتگارت از 4 بازیکن خارجی استفاده کرده، اما یوفا مخالف بود و هرگز این ادعا را نپذیرفت. سر انجام هر دو تیم در بازی سوم حاضر شدند و این بار لیدز یونایتد بود که با نتیجه 2-1 پیروز میدان شد و به مرحله بعدی صعود کرد.

اینترمیلان 2-5 شالکه

مرحله یک چهارم نهایی، دور اول رقابت ها، 2010 - 2011

بیشتر شبیه به یک پرنده بود. مانوئل نویر در ثانیه 27 بازی، با شیرجه ای دیدنی، توپی که روی هوا برای مهاجم اینتر، دیگو میلیتو، ارسال شده بود را با ضربه سر از محوطه جریمه دور کرد. اما دروازه بان جوان شالکه خیلی خوش شانس نبود. توپ درست در میانه میدان به دژان استانکوویچ رسید و او نیز با یک ضربه دقیق و کم نظیر توپ را به تور دروازه آبی های اشرافی چسباند؛ در حالی که هنوز یک دقیقه هم از بازی نگذشته بود!

شالکه تنها به شانزده دقیقه زمان نیاز داشت تا بازی را به تساوی بکشاند، گل ماتیپ در دقیقه 17 بازی را 1-1 کرد. اما قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا به سادگی دست بردار نبود، دقیقه 34 بازهم اینتر گلزنی کرد؛ دیگو میلیتو. جو خوبی در ورزشگاه جوزپه مه آتزا حاکم بود تا اینکه تیم آلمانی بازهم به گل رسید و نتیجه را 2-2 مساوی نمود. نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید اما نیمه دوم کاملا متفاوت دنبال شد. شالکه بازی را در نیمه دوم هجومی آغاز کرد و در دقایق 53، 57 و 75 گلزنی کرد تا کار را در خانه حریف تمام کند. رائول گنزالس، رانوچا (گل به خودی) و ادواردو گلهای شالکه را در نیمه دوم به ثمر رساندند. اینتر در نیمه دوم نیز چندین موقعیت بسیار خوب روی دروازه معدنچی ها ایجاد کرد اما درخشش دروازه بان آلمانی، دروازه را در نیمه دوم بسته نگه داشت؛ درخشش ادامه داری که در پایان منجر به پیوستن نویر به بایرن مونیخ شد.

نمایش بازیکنان شالکه دیدنی و کم نقص بود؛ به خصوص رائول گنزالس. پس از یک نمایش قابل قبول و درخشان توسط ستاره 33 ساله، او در دقیقه 87 با علی کریمی تعویض شد تا او نیز در اولین بازی فصل خود با پیراهن شالکه، در لیگ قهرمانان به میدان برود. علی رغم بی مهری هایی که توسط سران باشگاه مادریدی به رائول افسانه ای شد، او در بین هواداران شالکه بسیار محبوب بود و سران باشگاه نیز برای او احترام خاصی قائل بودند، به حدی که پیراهن شماره 7 شالکه را برای مدتی به هیچ بازیکنی ندادند.

دورتموند 3-1 یوونتوس

فینال رقابت ها، 1996 - 1997

شما ادامه می دهید و به هدفی که در نظر دارید خواهید رسید. این جمله بخشی از صحبت های اوتمار هیتسفلد پس از پیروزی در فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا بود. رقابتی بی نظیر و تماشایی برای یکی از قدیمی ترین باشگاه های آلمان؛ بروسیا دورتموند.

مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در حالی مقابل زنبورها قرار می گرفت که بازیکنان بزرگی چون دیدیه دشام، کریستین ویری، آلن بوکسیچ، الکساندرو دل پیرو و زین الدین زیدان را به سرمربیگری مارچلو لیپی در اختیار داشت. در طرف دیگر ملی پوشانی چون یورگن کولر، اندریاس مولر، ماتیاس زامر، اشتفان روتر و اشتفان فروند که آن سال قهرمانی یورو 96 را به همراه مانشافت کسب کرده بودند و کارل هاینتس ریدله، که به عنوان یکی از بهترین مهاجمان بوندس لیگا شناخته می شد، زیر نظر اوتمار هیتسفلد در تیم حضور داشتند. باشگاه آلمانی در رقابت های فصل گذشته به یک چهارم رسید، اما مقابل آژاکس در هر دو بازی مغلوب شد تا از رسیدن به فینال رقابت ها باز بماند. آن فصل در نهایت بانوی پیر بود که موفق شد در ضربات پنالتی آژاکس را 4-2 شکست دهد و قهرمان رقابت های لیگ قهرمانان فصل 1995 – 1996 شود. فصل بعد اما کاملا متفاوت بود، زنبورها با از پیش رو برداشتن منچستر یونایتد فرگوسن به فینال رسیدند، یوونتوس نیز با از پیش رو برداشتن رقیب فصل پیش، آژاکس.

کارل هاینتس ریدله در بازی فینال ثابت کرد که گلزنی قهار و تمام عیار است، او موفق شد طی 5 دقیقه دو گل برای دورتموند به ثمر برساند. دقیقه 29 بازی بود که توپ ارسالی را به بهترین شکل ممکن کنترل کرد و گل اول تیمش را به ثمر رساند، البته پرچم کمک داور به اشتباه بالا رفت اما داور باتجربه مجارستانی، ساندرو پل، به درستی گل را پذیرفت. دقیقه 34 نیز، گل روی یک ارسال از نقطه کرنر به ثمر رسید. اما یوونتوس قصد تسلیم شدن نداشت، دقیقه 65 بازی دل پیرو موفق شد اختلاف را به یک گل برساند. امید در دل هواداران زنده شد، آنها قصد داشتند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. فقط یک مشکل وجود داشت؛ هیتسفلد! او بازیکنی را به زمین فرستاد که برای گلزنی فقط 16 ثانیه نیاز داشت؛ لارس ریکن. دقیقه 70 بود که هیتسفلد تصمیم گرفت ریکن جوان را به جای چاپیوسات به میدان بفرستد؛ او وارد زمین شد و به محض اولین دریافت، با یک ضربه چیپ تماشایی دروازه یوونتوس را برای بار سوم گشود.

هامبورگ 4-4 یوونتوس

مرحله گروهی، دور اول رقابت ها، 2000 - 2001

برای به یاد ماندنی شدن یک بازی گروهی به کدام مورد نیاز داریم؟ یک گل زود هنگام، گلزنی دروازه بان، یک بازگشت هیجان انگیز، گلزنی های پی در پی یا گل در لحظات پایانی؟ نیازی به انتخاب نیست؛ در بازی هامبورگ و یوونتوس همه را یک جا داریم.

بازی شروع شد و تیم آنچلوتی خیلی زود در دقیقه 6 به گل رسید؛ ارسال دل پیرو از روی نقطه کرنر، بی دقتی مدافعان و یک ضربه سر دقیق از ایگور تودور حساب کار را 1-0 کرد. هامبورگ در خانه قصد عقب نشینی نداشت، ده دقیقه بازی هجومی کافی بود تا آنها در دقیقه هفدهم بازی به گل برسند. تونی یبوآ، مهاجم سابق لیدز یونایتد، مانند تودور روی یک ارسال و با یک ضربه سر دقیق گل اول تیمش را به ثمر رساند. بازی تقریبا متعادل پیش می رفت تا اینکه زیدان با یک پاس تماشایی اینزاگی را در موقعیت تک به تک قرار داد و او نیز موفق شد با یک ضربه تمام کننده در دقیقه 36 گل دوم تیمش را به ثمر برساند. نیمه اول با نتیجه 2-1 به سود یوونتوس به پایان رسید. اینزاگی در نیمه دوم تنها 7 دقیقه زمان نیاز داشت تا گل بعدی را به ثمر برساند، گل دوم اینزاگی اختلاف را به عدد 2 رساند. مارسل کیتلر که در دقیقه 46 به میدان آمده بود با یک دریبل دوطرفه مدافع کناری یوونتوس را جا گذاشت و توپ را به مهدی مهدوی کیا رساند، او نیز در میان مدافعان حریف به خوبی از فرصت به دست آمده استفاده کرد و در حالی که روی زمین افتاده بود، گل دوم تیمش را به ثمر رساند. اما این پایان کار مهدوی کیا نبود؛ او در دقیقه 72 با جا گذاشتن مدافع حریف موفق شد از آنها پنالتی بگیرد، زننده ضربه پنالتی کسی نبود جز هانس یورگ بوت، دروازبان پنالتی زن هامبورگ. او در طی دوران حضورش در بوندس لیگا موفق شد 26 گل از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند. پنالتی او مقابل ون در سار نیز به ثمر نشست و هامبورگ بازی را با گل دروازبانش به تساوی کشاند. گل چهارم برای هامبورگ نیز ده دقیقه بعد از راه رسید؛ پاس مهدوی کیا و ضربه نیکو کواچ از محوطه شش قدم. بازی 4-3 به سود هامبورگ دنبال می شد. کار به نظر تمام شده می آمد تا اینکه با خطای بی مورد باربارز روی اینزاگی، یوونتوس در دقیقه 88 صاحب پنالتی شد. اینزاگی هتریک کرد و یکی از جذاب ترین تساوی ها و اولین تساوی 4-4 لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد.

فرانک پاگلزدورف، رئیس وقت باشگاه هامبورگ، پس از اتمام بازی عنوان کرد: خیلی کم اتفاق می افتد که وقتی شما در مقابل تیمی مانند یوونتوس 3-1 عقب هستید بتوانید نتیجه را جبران کنید، اما بازیکنان ما نمایش خوبی ارائه دادند و من فکر می کنم این بازی تا مدت ها از یاد آنان نخواهد رفت.

بارسلونا 0-4 دیناموکیف

مرحله گروهی، دور دوم رقابت ها، 1997 - 1998

در سال 1986، پسر بچه ای 9 ساله مجبور شد به خاطر انفجار راکتور هسته ای چرنوبیل در فاصله 80 مایلی و تشکیل ابرهای خطرناک هسته ای در اتمسفر، خانه خود را که در حومه کیف قرار داشت ترک کند. آن پسر بچه، یازده سال بعد مقابل بارسلونا هتریک کرد.

او برای گلزنی مقابل بارسلونا تنها به 9 دقیقه نیاز داشت، گل اول تیمش را قبل از ده دقیقه ابتدایی در نیوکمپ به ثمر رساند. گل دوم نیز روی اشتباه دروازه بان به ثمر رسید؛ توپ ارسالی روی دروازه آبی اناری ها به خوبی توسط دروازه بان دفع نشد تا شوچنکو با فرصت طلبی گل دوم خودش را نیز در دقیقه 32 به ثمر برساند. شب بد بارسلونا در خانه تمامی نداشت، شوچنکو در دقیقه 44 از روی نقطه پنالتی گل بعدی را به ثمر رساند. بارسلونا با وجود ستارگانی چون ریوالدو و فیگو واقعا بازی بدی ارائه می داد؛ اشتباه مدافع و دروازه بان روی گل چهارم نیز این شب بد را تکمیل کرد. گل چهارم دینامو کیف توسط ربروف به ثمر رسید، دروازه بان برای پاس دادن به مدافع از دروازه بیرون آمده بود و ربروف نیز از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرد و توپ را برای چهارمین بار از خط دروازه عبور داد.

دینامو کیف در بازی رفت نیز بارسلونای میهمان را 3-0 شکست داده بود. شوچنکو پس از بازی در این خصوص گفت: در کیف، وقتی بازی را با سه گل پیروز شدیم یکی از دوستانم به من گفت باید ببینیم در بازی برگشت چه می کنید. او با من شرط بست که نمی توانیم دوباره 3 گل بزنیم، اما من امشب من هتریک کردم، او شام را باخت. دینامو کیف در مرحله یک چهارم نهایی، در مجموع 5-2 مغلوب یوونتوس شد و از رسیدن به نیمه نهایی باز ماند، شوچنکو نیز فصل بعد کیف را به مقصد میلان ترک کرد.

اینتر 1-5 آرسنال

مرحله گروهی، دور دوم رقابت ها، 2003 - 2004

هواداران آرسنال می توانستند آنها را به خاطر ترسی که از رسیدن به سن سیرو داشتند، ببخشند. آنها به هیچ وجه نمایش خوبی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نداشتند؛ باخت 3-0 به اینتر در خانه، شکست مقابل دینامو کیف و تساوی بدون گل مقابل لوکوموتیو مسکو برای هوادارن چندان خوشایند نبود. در واقع عملکرد آنها در لیگ بسیار درخشان بود و از 13 بازی ابتدائی موفق به کسب 10 پیروزی شده بودند، اما لیگ قهرمانان نیز باید نتایج قابل قبولی داشته باشد. توپچی ها تا قبل از این بازی، تنها 4 امتیاز از 12 امتیاز ممکن را کسب کرده بودند، جایگاه آنها نیز در جدول مرحله گروهی لیگ قهرمانان، جایگاه چهارم بود. اما پس از این بازی و با کسب یک پیروزی دیگر مقابل لوکوموتیو مسکو، به عنوان تیم اول به دور بعدی صعود کردند. در واقع می توان گفت آنها تیری هانری را داشتند، مهاجم 26 ساله و باتجربه فرانسوی که در اوج بود.

بازی آغاز شد و اینتر از همان ابتدا بازی هجومی را در دستور کار قرار داد و موفق شد چندین موقعیت نیز روی دروازه آرسنال ایجاد کند که البته ثمری نداشت. برخلاف جریان بازی، این آرسنال بود که به گل اول بازی رسید؛ تیری هانری با پاسی که از اشلی کول دریافت کرد توپ را با ضربه ای دقیق به گوشه دروازه فرستاد. اینتر اما خیلی زود به گل تساوی دست یافت؛ هفت دقیقه بعد شوت نه چندان خطرناک کریستین ویری با برخورد به پای کمپل، تغییر مسیر داد و وارد دروازه شد. نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید تا اینکه در نیمه دوم روی پاس هانری، فردریک لیونبرگ گل دوم تیمش را در دقیقه 49 به ثمر رساند. نراتزوری که قصد عقب نشینی در خانه را نداشت، برای جبران نتیجه سراپا حمله شد. توپچی ها نیز از این فرصت استفاده کردند و با ضد حمله های خطرناک دروازه تولدو را تهدید می کردند. بازی به همین شکل ادامه داشت تا اینکه آرسنال روی یک ضد حمله به گل رسید؛ تیری هانری در دقیقه 85 با از پیش رو برداشتن خاویر زانتی روی نبوغ خود در امر گلزنی، دروازه را برای بار سوم گشود. اما این پایان کار نبود، آرسنال پس از گل سوم هر 2 دقیقه نیز یک گل به ثمر رساند تا بازی را با نتیجه 5-1 پیروز شود.

روزنامه گاتزتا دلو اسپورت نیز روز بعد به تمجید از ستاره فرانسوی پرداخت و چنین نوشت: تیری اینتر را قربانی کرد، جای هیچ بحثی را باقی نگذاشت و باید به تشویق و تمجید از مهاجم تمام عیار آرسنال بپردازیم. اشلی کول نیز پس از بازی عنوان کرد: تنها نمایشی که می توانم آن را با بردمان مقابل اینتر مقایسه کنم، پیروزی 5-1 انگلیس در مونیخ مقابل آلمان است؛ البته می توان گفت پیروزی آرسنال حتی بهتر هم بود.

موناکو 8-3 دپورتیوو لاکرونیا

مرحله گروهی، دور دوم رقابت ها، 2003 - 2004

مهاجم کروات موناکو، دادو پرشو، بیشترین تاثیر را در پیروزی پرگل تیمش مقابل دپورتیوو لاکرونیا داشت. زدن چهار گل در پر گل ترین بازی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ البته پیش از اینکه بازی دورتموند و لژیا ورشو در فصل گذشته با نتیجه 8-4 به پایان برسد. دپورتیوو جامی کسب نکرده بود و لالیگای فصل 2001 – 2002 را بالاتر از رئال مادرید و بارسلونا در جایگاه دوم به پایان رسانده بود، اما این روز یکی از روزهایی است که می خواستند آن را فراموش کنند.

تنها 52 دقیقه از بازی گذشته بود که اسکوربورد ورزشگاه نتیجه 7-3 را نشان می داد؛ 10 گل در کمتر از 60 دقیقه در یک بازی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان رد و بدل شده بود. همین نتیجه باعث شد تا در ادامه هردو تیم کمی محتاط تر بازی را دنبال کنند و بیشتر به خط دفاعی خود انسجام بخشند، به طوری که بعد از دقیقه 52 تا سوت پایان بازی، تنها 1 گل دیگر به ثمر رسید. موناکو با یازده امتیاز به عنوان تیم اول و دپورتیوو نیز با ده امتیاز به عنوان تیم دوم از گروه صعود کردند. موناکو در مرحله بعدی لوکوموتیو مسکو را شکست داد و دپورتیوو نیز یوونتوس را از پیش رو برداشت، اما پس از پایان دور رفت مرحله یک چهارم نهایی هردو تیم به نظر حذف شده می آمدند؛ موناکو بازی را 4-2 به رئال مادرید واگذار کرده بود و دپورتیوو نیز با نتیجه 4-1 مغلوب میلان شده بود. اما بازی های برگشت کاملا متفاوت دنبال شد و نتیجه های عجیبی رقم خورد، موناکو با شکست 3-0 رئال مادرید و دپورتیوو با شکست 4-0 میلان به مرحله بعدی راه یافتند.

در مرحله نیمه نهایی، موناکو با شکست چلسی راهی فینال شد و دپورتیوو مقابل پورتو شکست خورد. در نهایت با اشتباهات خط دفاعی در تیم قرمز و سفیدها این تیم مورینیو بود که توانست جام لیگ قهرمانان اروپا را فتح کند.

منچسترسیتی 5-3 موناکو

مرحله یک هشتم نهایی، دور اول رقابت ها، 2016 - 2017

یک بازی پر از فراز و نشیب؛ شاگردان پپ در مقابل شاگردان ژاردیم یک بازی پر گل و به یاد ماندنی را در اولین مرحله حذفی لیگ قهرمانان رقم زدند. این اولین باری بود که در تاریخ لیگ قهرمانان، نخستین بازی حذفی با 8 گل به پایان رسید.

شاگردان پپ برای رسیدن به گل تنها به 26 دقیقه زمان نیاز داشتند، حرکت دیدنی سانه و پاس او برای استرلینگ، گل اول بازی را رقم زد. اما کمتر از 10 دقیقه بعد، روی یک ارسال از سمت راست، فالکائو با یک ضربه سر تماشایی دروازه سیتیزن ها را گشود. پیش از رسیدن دقایق بازی به عدد 40 موناکو یک گل دیگر به ثمر رساند؛ غفلت خط دفاع و گلزنی بازیکن 18 ساله، کیلیان امباپه. نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید تا اینکه در نیمه دوم روی توپ ربایی استرلینگ و ضربه محکم آگوئرو و البته اشتباه مسلم دروازه بان موناکو، سیتی در دقیقه 58 بازی، به گل رسید. گل سوم موناکو به زیباترین شکل ممکن به ثمر رسید؛ حرکت دیدنی رادامل فالکائو و ضربه چیپ دیدنی او دروازه آبی پوشان را برای بار سوم فرو ریخت، مهاجم کلمبیایی قرمز و سفیدها به بهترین شکل ممکن پنالتی از دست رفته اش را در دقیقه 50 جبران کرد. پپ به هیچ عنوان دوست نداشت که در خانه امتیاز از دست دهد، فشار روی حریف را بیشتر کرد و روی دو کرنر در دقایق 71 و 77 به گل رسید. دقیقه 82 نیز سانه کار را تمام کرد و گل پنجم را به ثمر رساند.

سیتیزن ها تصور می کردند با نتیجه ای که به دست آوردند کار راحتی برای صعود خواهند داشت اما شاگردان ژاردیم در خانه با یک بازی کم نقص، شکست 3-1 را به آنان تحمیل کردند و آنها از دور رقابت ها کنار زدند.

آژاکس 5-2 بایرن مونیخ

مرحله نیمه نهایی، دور دوم رقابت ها، 1994 - 1995

ورزشگاه المپیک آمستردام پس از دوران طلایی در دهه 1970 که آژاکس موفق شد برای سه دوره متوالی عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند، کمی از دوران اوج فاصله گرفته بود و بعضا توسط تیم های مختلف اروپایی فتح می شد تا اینکه در اواسط دهه 90 بازهم نسل جدیدی از بازیکنان در پیراهن آژاکس دیده شدند، تیم فوق العاده ای متشکل از ادوین ون در سار، کلارنس سیدورف، مارک اورمارس، ادگار داویدز، پاتریک کلایورت و دی بوئر. هواداران بابت داشتن چنین ستاره هایی، احساس خوبی داشتند.

تقریبا غیرممکن بود که آنها بازهم بتوانند بار دیگر سه دوره متوالی قهرمان رقابت ها شوند، سه دوره تکرار نشدنی برای باشگاه و یوهان کرایوف. اما آنها یک قهرمانی را تضمین کردند، با پیروزی پر گلی که مقابل بایرن مونیخ در مرحله نیمه نهایی به دست آوردند. فن خال با توجه به تساوی بدون گلی که در خانه بایرن کسب کرده بود، قصد نمایش بازی محتاطانه را نداشت و می خواست کار را خیلی زود تمام کند. بازی که شروع شد در لحظات ابتدایی آژاکس موقعیت بسیار خوبی داشت که تیر دروازه مانع به ثمر رسیدن گل شد، در ادامه نیز تیم هلندی بود که حمله می کرد تا اینکه در دقیقه 12 لیتمانن گل اول بازی را به ثمر رساند. پس از این گل، باواریایی ها جلو آمدند تا بازی را به تساوی بکشانند؛ حملات سرانجام در دقیقه 36 نتیجه داد و بایرن مونیخ بازی را 1-1 مساوی کرد. آنها به دلیل تساوی بدون گل در خانه، با همین نتیجه صعود می کردند. آژاکس نیز از این موضوع مطلع بود و سراپا حمله شد، پسران خوب در دقایق 41، 44 و 46 گلزنی کردند تا نتیجه بازی را 4-1 کنند و خیال هواداران را از بابت صعود راحت. پس از سی دقیقه، شول از روی نقطه پنالتی یکی از گلها را جبران کرد اما اورمارس نیز 13 دقیقه بعد پاسخ آن را با گل پنجم داد.

 آژاکس پس از مغلوب کردن بایرن مونیخ به فینال رقابت های لیگ قهرمانان رسید و مقابل میلان فابیو کاپلو قرار گرفت، در دیدار فینال نیز فن خال با تعویض طلایی خود به گل رسید؛ پاتریک کلایورت که در دقیقه 70 به جای لیتمانن به بازی آمده بود، در دقیقه 85 موفق به گلزنی شد.

بارسلونا 1-0 اینتر

مرحله نیمه نهایی، دور دوم رقابت ها، 2009 - 2010

بازیکنان در زمین از جان خود مایه گذاشتند، این جمله بخشی از سخنان ژوزه مورینیو پس از صعود تیمش به فینال رقابت های لیگ قهرمانان بود. آنها علی رغم شکست 1-0 در نیوکمپ، با پیروزی 3-1 در خانه موفق به از پیش رو برداشتن قهرمان دوره قبلی رقابت ها شدند. نمایش تیم دقیقا همان چیزی بود که مورینیو انتظار داشت؛ سرسخت، تدافعی و قاطع. البته اخراج تیاگو موتا در دقایق ابتدایی بازی نیز کار اینتر را برای حفظ نتیجه سخت تر کرد.

پیروزی 3-1 در بازی رفت باعث شد تا آنها بازی برگشت را نیز در کنترل خود داشته باشند، هرچند که بارسلونا ستارگانی چون لیونل مسی، ژاوی و ابراهیموویچ را در اختیار داشت، اما در پایان موفق نشد نتیجه بازی رفت را در خانه جبران کند. تیاگو موتا در بازی برگشت به دلیل خطایی که روی بوسکتس انجام داد از زمین بازی اخراج شد و کار به قدری برای افعی ها سخت شد که حتی مهاجم کامرونی آنها، ساموئل اتو نیز تا دقایق پایانی به دفاع در مقابل آبی اناری ها مشغول بود، این در حالی بود که برخی اخراج موتا را مضحک و خنده دار خواندند. سرانجام پس از حملات پرتعداد اما بی ثمر آبی اناری ها، جرارد پیکه در دقیقه 84 موفق شد اولین گل تیمش را به ثمر برساند. چند دقیقه بعد نیز بویان کرکیچ گل دوم را به ثمر رساند اما داور گل را مردود اعلام کرد و پیش از آن برخورد توپ به دست توره را خطا اعلام کرد.

سوت پایان که به صدا درآمد مورینیو و بازیکنانش به خوشحالی در نیوکمپ پرداختند، جشن طولانی آنها همچنان ادامه داشت تا اینکه کارکنان نیوکمپ آبیاری زمین را شروع کردند. مورینیو و شاگردانش در پایان موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا شدند و فصلی به یاد ماندنی را برای نراتزوری رقم زدند، آنها در فینال بایرن مونیخ را 2-0 شکست دادند.

چلسی 4-4 لیورپول

مرحله یک چهارم نهایی، دوردوم رقابت ها، 2008 - 2009

زمانی که در انگلستان مشاجره و جدل ها بر سر یک 10 پنی بود، جدال دو تیم چلسی و لیورپول در یک چهارم نهایی قطعا جذاب ترین انتخاب مردم برای سرگرمی بود، تقابلی دیدنی بین گاس هیدینگ و رافائل بنیتز.

چلسی بازی رفت را با گلهای ایوانوویچ و دروگبا پیروز شده بود، با نتیجه 3-1 و در آنفیلد، تک گل قرمزها را نیز فرناندو تورس به ثمر رساند. بدبین ترین هوادار چلسی نیز به صعود تیم خوش بین بود تا اینکه فابیو آروئلا روی یک ضربه آزاد دیدنی و غافلگیر کننده در دقیقه 19 گلزنی کرد، کمتر از ده دقیقه بعد نیز ژابی آلونسو از روی نقطه پنالتی گل بعدی را به ثمر رساند؛ گزارشگر بازی در ورزشگاه اعتقاد داشت هر چیزی ممکن است. آبی های لندن یک قدم تا حذف از لیگ قهرمانان فاصله داشتند، قدمی که البته لیورپول برای برداشتنش به کاپیتان جرارد و یک دروازبان مطمئن تر نیاز داشت. نیمه دوم کاملا متفاوت شروع شد، گاس هیدینگ بین دو نیمه تیمش را جمع و جور و روانه میدان کرد، نتیجه 2 گل در دقایق 51 و 57 بود. دیدیه دروگبا و الکس با یک ضربه آزاد دیدنی که مانند گلوله شلیک شده از اسلحه بود، کار را برای لیورپول تقریبا غیرممکن کردند، لمپارد نیز در دقیقه 76 تیر خلاص را به قرمزها زد. پس از آن بنیتز و شاگردانش فقط به دنبال کسب نتیجه ای شرافتمندانه برای هواداران و باشگاه بودند، در حالی که حذف آنان تقریبا قطعی شده بود اما دست از تلاش برنداشتند و جانانه به جنگیدن ادامه دادند و سرانجام موفق شدند بازی را 4-3 به نفع خود کنند. البته این پایان کار نبود و در لحظات پایانی لمپارد بار دیگر دروازه لیورپول را گشود تا بازی 4-4 مساوی تمام شود.

چلسی و لیورپول پیش از این مرحله موفق به حذف یوونتوس و رئال مادرید شده بودند. چلسی نیز در نیمه نهایی با بارسلونا روبه رو شد اما با کسب دو تساوی و با احتساب گل در خانه حریف از دور رقابت های لیگ قهرمانان کنار زده شد. لازم به ذکر است که در پایان نیز بارسلونا در فینال موفق به شکست منچستر یونایتد و کسب عنوان قهرمانی شد.

چلسی 4-2 بارسلونا

مرحله یک هشتم نهایی، دور دوم رقابت ها، 2004 - 2005

تولد رقابت همیشه جذاب بارسلونا و چلسی، رقابت تاریخی دو باشگاه اسپانیایی و انگلیسی. پس از پیروزی 2-1 بارسلونا در بازی رفت که در نیوکمپ برگزار شد، ژوزه مورینیو فرانک رایکارد را به حضور در اتاق داوران و صحبت با آندرس فریسک متهم کرد. داور سوئدی پس این اظهار نظر تهدیدات بسیاری دریافت کرد که رئیس کمیته داوران یوفا در این خصوص، مورینیو را دشمن فوتبال خواند. لازم به ذکر است که آندرس فریسک در دقیقه 56 دروگبا را از زمین بازی اخراج کرد.

چلسی دروگبا را در اختیار نداشت اما ایدور گودیانسن به خوبی جای خالی او را برای مورینیو پر کرد و در کمتر از ده دقیقه گل اول آبی های لندن را در استمفوردبریج به ثمر رساند. کار برای شاگردان رایکارد سخت تر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتند؛ چلسی در دقایق 17 توسط فرانک لمپارد و 19 توسط دیمین داف بازهم به گل رسید؛ چلسی قبل از دقیقه بیست به 3 گل رسیده بود و بارسلونا هنوز موفق به گشودن دروازه حریف نشده بود. پس از این، حملات بارسلونا بیش از پیش شد تا اینکه در دقیقه 27 رونالدینیو از روی نقطه پنالتی گل اول تیمش را به ثمر رساند. 10 دقیقه بعد نیز با پاسی که اینیستا در بیرون از محوطه جریمه به رونالدینیو رساند، بارسلونا به گل دوم رسید؛ ضربه ای دیدنی و به یاد ماندنی که دروازه بان را وادار به تسلیم کرد. پس از این هردو تیم موقعیت های بسیاری داشتند که یکی پس از دیگری از دست رفت؛ تیر دروازه، دروازبانها و بی دقتی مهاجمان باعث شد هیچ یک از این حملات به گل ختم نشود. بارسلونا طبق قانون گل زده در خانه حریف با این نتیجه صعود می کرد تا اینکه کاپیتان تری در دقیقه 76 گل چهارم چلسی را به ثمر رساند. پس از آن نیز بارسلونا موفق به گلزنی نشد تا چلسی در مجموع با نتیجه 5-4 به مرحله بعدی رقابت ها صعود کند.

در مرحله یک چهارم نهایی چلسی موفق شد بایرن مونیخ را از پیش رو بردارد اما در نیمه نهایی تنها با یک گل مغلوب لیورپول شد و از دور رقابت های لیگ قهرمانان کنار رفت. لیورپول نیز در پایان موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...